Hybridundervisning
Skapad av Mats Brenner, mats.brenner@gmail.com
Arbetat som pedagogisk utvecklare vid svenska lärosäten.
Medlem i SVERD.se.

Undervisningssituationer vid hybridlärande

Hybridlärande kan göras i olika typer av undervisningssituationer. Här hittar du sex olika exempel med mer information om problem och lösningar, lokaler och utrustning.

Hybridtyperna/hybridlärande utifrån olika undervisningssituationer är kombinerade av två olika dokumentationsmetoder: Rums- och AktivitetsDiagram, RAD, (Projekt lärandemiljöer vid Örebro universitet) och Designmönster (DSV, Stockholm universitet).

Hybridtyper – undervisningssituationer

Varje undervisningssituation beskrivs kortfattat och en fullständig beskrivning finns i PDF-filen. Där får du en översikt och kan se sammanhang, problembilder, lösningsförslag och lämplig lokal/utrustning att använda.

► Synkront hybridlärande: Använda break-out room

Studenterna grupparbetar antingen i rummet, eller digitalt (break-out room). Varje grupp har en egen kommunikationsyta. Studenter i rummet och digitalt blandas ej. Läraren har möjlighet att röra sig i rummet och kommunicera med grupperna i rummet.

Läraren kommer i kontakt med de digitala grupperna genom egen kommunikationsyta med headset. Läraren har möjlighet att använda kommunikationsyta i rummet (som whiteboard).

► Synkront hybridlärande: Läraren ensam i sitt rum

Läraren befinner sig ensam i ett rum. Läraren har möjlighet att röra sig i rummet. Läraren har möjlighet att använda kommunikationsyta i rummet (som whiteboard).

I ett annat rum (annat campus/lärcentra/grupprum med en dator/Zoom-grupprum) finns studenter som deltar via gemensam kommunikationsyta. Studenter som deltar projiceras på kommunikationsyta i rummet där läraren finns.

Beskrivning

► Synkront hybridlärande: Grupp i rummet och digitalt

Studenterna grupparbetar antingen i rummet, eller digitalt (break-out room). Varje grupp har en egen kommunikationsyta. Studenter i rummet och digitalt blandas ej. Läraren har möjlighet att röra sig i rummet och kommunicera med grupperna i rummet.

Läraren kommer i kontakt med de digitala grupperna genom egen kommunikationsyta med headset. Läraren har möjlighet att använda kommunikationsyta i rummet (som whiteboard).

► Synkront hybridlärande: Studenter i olika rum

Studenterna deltar i olika fysiska rum (eller olika campus/lärcentra) via gemensamma OH-projektor/kommunikationsytor. Läraren befinner sig i det ena rummet tillsammans med studenter. I det andra rummet finns bara studenter. Rummen har kontakt via länk och gemensamma kommunikationsytor.

Läraren har möjlighet att använda kommunikationsyta i rummet (som whiteboard). Läraren har möjlighet att röra sig i det ena rummet.

Beskrivning

► Synkront hybridlärande: Lärare ensam i ett rum

Läraren befinner sig ensam i ett rum. Läraren använder sin egen dator som kommunikationsyta.

I andra, åtskilda, rum (andra campus, lärcentra) finns studenter som deltar på länk via individuella kommunikationsytor. Studenter som deltar projiceras på lärarens egen kommunikationsyta.

Foto: GettyImages.

► Synkront hybridlärande: I lokal med flera gruppbord

Studenterna deltar antingen i rummet (utan egen kommunikationsyta) eller digitalt. Studenter som deltar digitalt projiceras på en gemensam kommunikationsyta i rummet.

Läraren har möjlighet att röra sig i rummet och även använda ytterligare kommunikationsyta (som whiteboard i rummet).