Att undervisa på helt distans kräver mer förberedelse kring skapa innehåll och tillfällen för kommunicera detta innehåll.
En lärplattform ger goda förutsättningar att undervisa helt på distans eller HyFlex lärande.
Att undervisa och fortbilda på distans är annorlunda mot att undervisa i en konferensanläggning eller i konferensrum på plats i organisationen. Nu har du tillgång till en lärplattform och där kan kursdeltagarna få tillgång till planering, kursinnehållet och möjlighet att kommunicera med dig som utbildningsanordnare, lärare/examinator. Ta hjälp av varandra, dina utbildningskollegor och planera tillsammans, det ger också bättre förutsättningar om någon av er blir sjuk. Keep it simple.
Kom överens och samordna hur ni i planerings- och undervisningsgruppen ska kommunicera med kursdeltagarna och administrativ stödpersonal. Kursdeltagarna kommer att ta emot väldigt mycket information och instruktion. Fokusera på hur ni kan hjälpa dem att få överblick och ha struktur i sitt arbete.
Planera för att använda och anpassa de lärresurser ni och era kursdeltagare redan känner till; analoga såväl som digitala. Att i omställningen introducera alltför många helt nya verktyg och resurser för er och era studenter kan komplicera arbetet.
Pröva de digitala verktyg och tjänster som finns i lärplattformen ni avser använda, speciellt viktigt ifall organisationen är helt stäng p g a restriktioner på arbetsplatsen. Om problem uppstår för kursdeltagarna ska du som utbildningsanordnare, lärare/kursdeltagare kontakta din närmaste IT-support kring t ex inloggningar, handhavande och annat.
Om en viktig lärresurs för att undervisa på distans saknas kan det bli nödvändigt att lägga till eller köpa nytt. Ta reda på om det finns lärresurser som är tillgängliga för er men som ni inte använt tidigare, t ex via det lokala biblioteket, företagsbiblioteket, högskolebiblioteket, t ex e-böcker eller böcker som går att fjärrlåna. Tänk på att både lärare och studenter kan behöva instruktioner och/eller utbildning i att använd den nya lärresursen, t ex lärplattformen, digitala e-böcker, appar eller liknande.
Det åligger ett ansvar på kursdeltagarna att öka sitt självstyrda lärande. Studietaktivt lärande kan inte bara vara ord. Bra och tydliga instruktioner med deadline, omfattning (antal ord, antal sidor etc) tydliggör och stödjer att kursdeltagarna att fatta riktiga beslut om hur lång tid det tar att läsa in eller lära sig eller göra studieuppgifter helt på distans ofta själv/individuellt.
När du planerar undervisning på distans kan moment av social interaktion ha särskild betydelse. Kursdeltagarna kommer att sakna sina studiekamrater, studiegrupper, arbetsteam och basgrupper. Det kan vara enkla inslag där de arbetar tillsammans genom att ringa varandra, chattgrupper eller mer avancerade digitala grupparbeten. Flera funktioner finns säkert via lärplattformen, t ex diskussionsforum/e-forum - som kursdeltagarna kan använda själva.