ABC-kursdesign: ABC-metoden har utvecklats vid University College of London för att under kort tid utveckla en överblickbar och välplanerad kursdesign. ABC-metoden arbetar med sex olika kort som syftar till att beskriva aktiviteter som leder till lärande och som kan användas i både fysiska och digitala rum inom områdena:
Det är viktigt att skapa förutsättningar för aktiva kursdeltagare som upplever att dina kurser är mer tillgängliga och strukturerade. Skapa därför bättre instruktioner och bättre digital tillgänglighet ditt kursinnehåll och för dina studieuppgifter med vägledning av UDL (Universial Design for Learning).
Vad är UDL (Universal Design for Learning)?
Viktigt skriva mer tydliga, lätt- och snabblästa instruktioner, t ex till studieuppgifter. Använd gärna system för ljudförstärkning och ljudutjämning i den lokal som du använder på plats, t ex Redcat (se information om utrustning i modul om HyFlex lärande).
Det finns kvalitetskriterier och checklistor på vad som gör din kurs enkel att navigera i och att den kan läsas med skärmläsare (talsyntes).
Gå igenom själv - självstudier
Se nedan webblänkarna kring introducerande guider om UDL och kvalitetskriterier kring tillgänglighet i nätbaserade kurser och material som ligger i en lärplattform.