IKT-pedagogisk kompetens
Kontakt: E-tivities, Mats Brenner
mats.brenner@gmail.com
+46(0)70 373 33 33
Kursinnehåll och 10 moduler för att öka din IKT-pedagogiska kompetens
Innehåll:
Validering av IKT-kompetens - Skapa lärobjekt - Lärverktyg för skapa interaktiva lärobjekt - Interaktiva bilder, videor & 360 ° Media - Animerad film - Videoföreläsning - Podcast - Skapa prov och frågetyper - Överkurs Digital tentamen - Överkurs examinationsformer - Feedback och återkoppling - Omröstning och quiz online - E-möten och E-möte med andra kursdeltagare - HyFlex lärande - Skapa konceptkartor - Undervisa på distans - Planera upplägget - ABC-kursdesign - Examination: Exempelsamling - Nyckelstrategier C3B4ME - Digital tillgänglighet/UDL - Slutligt quiz.

Kursupplägg:
Självstudiekurs kostnadsfri.
Vill du ha genomgång av kursen med utvärdera valideringstestet, få kurshandledning, rättning av inlämnade studieuppgifter och slutquiz med certifikat/märke för genomgången kurs, se kontaktadress.

ABC-kursdesign

ABC-kursdesign: ABC-metoden har utvecklats vid University College of London för att under kort tid utveckla en överblickbar och välplanerad kursdesign. ABC-metoden arbetar med sex olika kort som syftar till att beskriva aktiviteter som leder till lärande och som kan användas i både fysiska och digitala rum inom områdena:

  • Inhämta kunskap
  • Samarbeta
  • Diskutera
  • Utforska
  • Tillämpa och praktisera
  • Skapa

ABC-kursdesign på svenska, webblänk här: ABC LD resources in Swedish | UCL abc-ld

Nyckelstrategier C3B4ME

Nyckelstrategier, formativ undervisning: C3B4ME är en av teknikerna i Paul Blacks & Dylan Wiliams fem nyckelstrategier för formativ undervisning. (Rekommenderar bok Inside the Black Box som initial läsning om man inte har stött på det här tidigare. En mer aktuell artikel där också Black & Wiliams vidareutvecklar sina teorier är ”Classroom assessment and pedagogy” från 2018 i Assessment in Education: Principles, Policy & Practice.)
Kort om C3B4ME - stimulerar s k Selfdirected Learning och Peer Feedback.
Try the 'C3B4Me' Policy to Encourage Self-Directed Learners
'C3B4Me’ encourages self-directed learners to look in three places (“see three before me”) to find the answer before they contact the instructor.
Original link

Öka digital tillgänglighet med UDL

Det är viktigt att skapa förutsättningar för aktiva kursdeltagare som upplever att dina kurser är mer tillgängliga och strukturerade. Skapa därför bättre instruktioner och bättre digital tillgänglighet ditt kursinnehåll och för dina studieuppgifter med vägledning av UDL (Universial Design for Learning).


Vad är UDL (Universal Design for Learning)?


Viktigt skriva mer tydliga, lätt- och snabblästa instruktioner, t ex till studieuppgifter. Använd gärna system för ljudförstärkning och ljudutjämning i den lokal som du använder på plats, t ex Redcat (se information om utrustning i modul om HyFlex lärande).

Det finns kvalitetskriterier och checklistor på vad som gör din kurs enkel att navigera i och att den kan läsas med skärmläsare (talsyntes).



Gå igenom själv - självstudier

Se nedan webblänkarna kring introducerande guider om UDL och kvalitetskriterier kring tillgänglighet i nätbaserade kurser och material som ligger i en lärplattform.


Kolla igen hur du kan öka och förbättra tillgängligheten för Worddokumnet och Bildspel (PowerPoint) i Office.
Poster, digital tillgänglighet - att tänka på och undvika (exempel och teman på att använda och undvika)
Det finns även en inbygg Skärmläsare i Windows, läs här! Finns även som app för offline, här!
Här finns även ett utbildningspaket från EU-projektet WAMDIA, hur du skapar tillgängligt utbildningsmaterial, både med instruktioner och övningar,