Argument- och scenariobaserat lärande med Kialo
Sammanställt av: Mats Brenner, Pedagogisk utvecklare vid Karolinska Institutet (2025)
How do you identify different types of arguments?
Learn how to recognize and understand deductive, inductive, abductive, and analogical arguments. Improve your critical thinking and argument analysis skills.
Original link
PD Playlist: Incorporating Scientific Argumentation into Your Classroom : StemTeachingTools (en-US)
APPROACH: The practice of argumentation—that is, developing, exploring, analyzing, and refining lines of reasoning and explanation in evidence-based ways—is essential to the work of scientists and to scientific thinking and learning. The complex practice of argumentation helps people articulate their individual reasoning, explore the ideas and perspectives of others, and refine a shared understanding of scientific ideas. It also help students learn how the enterprise of science fundamentally operates through social processes of critique, analysis, and collaboration. Being able to engage in argumentation is a fundamental form of scientific literacy promoted through the new vision. Engaging in argumentation also helps highlight to students that science and engineering are evolving bodies of knowledge based on the assessment of evidence or the iteration of designs—rather than a fixed set of facts to be memorized.
Original link
Lär dig att upptäcka bedrägliga argument - Universitetsläraren
Halmgubbar, sandlådor och Gish-galopper – så känner du igen argumentations­teknikerna som underminerar en diskussion baserad på fakta och saklighet.
Original link
Argument - Wikipedia
An argument is a series of sentences , statements , or propositions some of which are called premises and one is the conclusion . The purpose of an argument is to give reasons for one's conclusion via justification, explanation , and/or persuasion .
Original link
Ad hominem-argument – Wikipedia
Ad hominem-argument eller argumentum ad hominem ( latin "argument mot personen"), innebär att en debattör fokuserar på den person han eller hon debatterar med, bland annat meningsmotståndarens karaktär, förmåga eller avsikter i stället för själva sakfrågan . Motsatsen är en debatt som tar sin utgångspunkt i sakfrågan, argumentum ad rem .
Original link
Argumentation
"Bästa sättet att besvara en dålig argumentering är att låta den fortsätta."
Original link
Argument (retorik) – Wikipedia
Argument är inom retorik en följd av påståenden i en argumentation som anförs som skäl för eller mot en tes . Ett argument syftar vanligtvis på ett av de led som ingår i en slutledning, men kan också avse hela resonemanget som sådant, särskilt inom logik och filosofi. En argumentation består av en serie påståenden som börjar med argumentationens premisser och som mynnar ut i argumentationens tes . Resonemangets slutledningar ska visa att slutsatsen följer ur dess premisser.
Original link